تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/08/11 - 19:32
کد خبر: 486666

انتشار به مناسبت اظهارات جدید پدر شهید عجمیان درباره پرونده شهادت پسرش؛

نقش ولایتی در پرونده شهید عجمیان چیست؟/ قوه قضاییه روشنگری کند

نقش ولایتی در پرونده شهید عجمیان چیست؟/ قوه قضاییه روشنگری کند

بعد از سخنان پدر شهید عجمیان در برنامه زنده تلویزیونی واکنش های زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی منتشر شد. کاربران از ولایتی میخواهند که در خصوص این اظهارات توضیحات لازم را دهد و نقش خود را در این پرونده و سخنان پدر شهید عجمیان روشن کند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوازدهم آبان ماه 1401بود که تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمال شهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جان‌باختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزادراه کرج ـ قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب‌وجرح مأمورین کردند.

در حوادث آن روز سیاه، سید روح‌الله عجمیان یکی از حافظان امنیت مظلومانه به شهادت رسید. شهید عجمیان بدون هیچ سلاحی به همراه تعدادی از مردم که به جهت انسداد آزادراه در ترافیک مانده بودند در حال کمک جهت رفع انسداد بود و در این حین به‌صرف اینکه لباس بسیجی بر تن داشت موردحمله اغتشاشگران قرار می‌گیرد و تعدادی از آن‌ها با قساوت و بی‌رحمی وی را به شهادت می‌رسانند.

در پی این حادثه تلخ و ناگوار، بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی و جرائم خاص کرج تشکیل و بازپرس مربوطه دستورات قضائی لازم را جهت شناسایی و بازداشت متهمان به اداره کل اطلاعات استان البرز صادر می‌کند. در این پرونده درمجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر و در تاریخ ۹ آذر جلسات دادگاه انقلاب اسلامی و دادگاه کیفری یک استان البرز برای رسیدگی به اتهام افراد دخیل در شهادت روح‌الله عجمیان و حوادث آن روز بهشت سکینه کرج آغاز شد.

در جلسات دادگاه، متهمان صراحتاً نحوه شهادت سید روح‌الله عجمیان را تشریح و به نقش خود در این جنایت اعتراف کردند. همچنین تصاویر و اسناد مرتبط با این واقعه نیز در دادگاه به نمایش درآمد.

پس از دستگیری عوامل شهادت سید روح‌الله عجمیان، در بازسازی صحنه جرم، متهمان نحوه قتل را بازسازی کردند. همچنین اظهارات و اقاریر صریح و متعدد متهمان مبنی بر ارتکاب جرائم و تشریح صحنه جرم، کشف آلات و ادوات جرم از متهمان، بازبینی تلفن همراه آن‌ها و کشف مطالب مجرمانه، تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از روز حادثه مبنی بر نحوه به شهادت رساندن مدافع امنیت شهید سید روح‌الله عجمیان نیز تماماً اتهامات متهمان را اثبات می‌کرد.

در فیلم زیر بخش‌هایی از صحنه جرم و محل شهادت شهید عجمیان را مشاهده می‌کنید: 

نقش متهم ردیف اول در قتل شهید عجمیان

محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول پرونده در جلسات دادگاه با تشریح کامل اقدامات خود در روز حادثه در این باره می‌گوید: شب یازدهم آبان ماه بود که یکی از دوستانم به من پیام داد و گفت فردا دوازدهم آبان روز چهلم حدیث نجفی است و ما هم برای حضور در آن مراسم آماده می‌شویم؛ لذا من هم قصد کردم که در این مراسم حاضر شوم.

در روز ۱۲ آبان نزدیک ۱۱ صبح بود که به ترافیک اتوبان رسیدم. از ماشین پیاده شدم و با افراد حاضر درصحنه شعار دادم و به سمت مأمورین سنگ پرتاب کردم. در ادامه به سمت زیرگذر که رفتم مشاهده کردم که جمعی از افراد در آنجا تجمع کرده‌اند؛ لذا در ادامه من هم به این جمع پیوستم و شنیدم که فردی فریاد می‌زند بسیجی. در ادامه دیدم که بسیجی روی زمین افتاده و دو الی سه نفر بالای سرش ایستاده‌اند و با سنگ و چوب به سروصورتش ضربه می‌زنند. هرکسی یکی دو تا مشت می‌زد و فرار می‌کرد.

قاتل شهید عجمیان ادامه داد: همین‌طور که شهید با دست‌خالی در حال فرار بود، سنگ، چوب و... به سمتش پرت می‌کردند و افرادی که وی را می‌زدند بالای ۳۰ تا ۴۰ نفر بودند. دستم را انداختم سمت شانه راستش و چرخاندمش و بعد با یک سنگ به سرش ضربه زدم. بعدازاینکه این سنگ را زدم با مشت سه ضربه به سرش وارد کردم. بعد شهید را دیدم که زمین افتاده و در همین حالت یک نفر روی پهلو و دنده سمت راستش می‌پرید. بعدازاینکه اطراف شهید خلوت شد به سمتش رفتم و با پا یک ضربه به وسط پاهایش و دو ضربه به زانوهایش زدم.

در همین حین یک فرد آمد و ۳ الی ۴ ضربه چاقو به سمت ناحیه شکم و پهلوی شهید وارد کرد و بعدازاینکه چاقو را زد و از روی شکمش بلند شد من پا‌های او را گرفتم و به سمت جلوی خاور روی زمین کشیدم که در همین لحظه کفش‌هایش از پاهایش درآمدند و با آن‌ها ۲ تا ضربه به سمت صورتش زدم و بعد یک ضربه با پای چپ به سر و گردن و ۲ الی ۳ ضربه هم با کفش به صورتش وارد کردم!

در ادامه جلسه دادگاه و اعترافات متهم ردیف اول پرونده را مشاهده می‌کنید: 

خنجر خشم و کین اغتشاش‌گران در قلب شهید عجمیان 

سید محمد حسینی فرزند سید حسن متهم ردیف دوم این پرونده است؛ فردی که با چاقو ضرباتی به شهید وارد کرد. وی در جلسه دادگاه، اقداماتش در زمان شهادت شهید عجمیان را تشریح کرد و گفت: من جزو آخرین نفراتی بودم که به بالای سر شهید عجمیان آمدم، افرادی به شهید توهین می‌کردند و به وی لگد می‌زدند. وی همچنین صراحتاً در دادگاه اعلام کرد: چاقوی خود را دومرتبه و به عمق دو بندانگشت به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم.

در رابطه با اقدام جنایتکارانه محکوم حسینی در روز حادثه، دیگر متهمان پرونده نیز صراحتاً وی را به عنوان فردی معرفی کردند که به شهید چاقو زد و با توجه به اینکه سید محمد حسینی در آن روز پیراهن قرمز به تن داشته حتی قبل از شناسایی و بازداشت ایشان، سایر متهمانی که قبل از وی بازداشت شدند همگی اظهار داشتند کسی که لباس قرمز داشته چندین ضربه چاقو به شهید زده است. محمدمهدی کرمی در دادگاه زمانی که حادثه را در حضور سید محمد حسینی تشریح می‌کرد، گفت: یک فرد آمد (محمد حسینی) و با ۳ الی ۴ ضربه تقریباً به‌اندازه دو بند انگشت با چاقو به سمت ناحیه شکم و پهلو شهید ضربه وارد کرد.

بر اساس احکام صادرشده اولیه، محمدمهدی کرمی و سید محمدحسینی، به اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، حمله به مأمورین حافظ امنیت و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت سید روح‌الله عجمیان شد به اعدام محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، احکام صادره پس از اعتراض متهمان در دیوان عالی کشور موردبررسی مجدد قرار گرفت و رأی دیوان عالی کشور بعد از بررسی دقیق پرونده در خصوص فرجام‌خواهی متهمان پرونده شهادت سید روح‌الله عجمیان صادر شد. با توجه به قرائن و مستندات موجود در پرونده، دیوان عالی کشور، فرجام‌خواهی محکومان محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی را وارد و موجه تشخیص نداد و حکم صادره شده از دادگاه را به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری تأیید کرد. بر همین اساس و پس از طی تمام مراحل قانونی و تأیید رأی از سوی دیوان عالی کشور، حکم اعدام محکومان محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی اجرا شد.

مستندات سوابق متعدد کیفری «محمدمهدی کرمی» قاتل«شهید روح‌الله عجمیان»

مستندات موجود در پرونده محمدمهدی کرمی نشان می‌دهد، او دارای چندین سوءسابقه و بازداشت از جمله شکایت خانواده‌اش علیه او بوده است. در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، پدر محمدمهدی کرمی در ساعت ۹:۴۵ به گشت فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مراجعه کرده و گفته پسرش به مواد مخدر اعتیاد دارد و اقدام به تخریب وسایل منزل و تهدید اهالی منزل با چاقو کرده است.

اقدامات کرمی محدود به آزار و اذیت خانواده نبوده و در گزارش مأمور کلانتری به مؤسسه انتفاعی خانه طلوع خورشید که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می‌کند عنوان شده: این فرد حتی پس از انتقال به مقر پلیس اقدام به تهدید و فحاشی به مأمورین کلانتری، خانواده خود و ارباب رجوع حاضر در کلانتری کرده است.

کرمی حتی در زمان حضور در کلانتری اقدام به تخریب کمد نیز کرده و به دوربین مداربسته کلانتری نیز آسیب می‌زند. او در تاریخ ۱۶ آبان ۹۸ به علت مصرف مشروبات الکلی بازداشت شده. کرمی در سال ۹۴ به اتهام تهیه و توزیع سه کیلوگرم مواد منفجره (اکلیل سرنج) در دادسرای شهرستان نظرآباد پرونده قضائی داشته است.

احکام ۱۴ متهم پرونده شهادت شهید عجمیان 

رئیس کل دادگستری استان البرز طی اظهاراتی احکام متهمان پرونده شهید عجمیان را به شرخح زیر قرائت کرد: دادگاه ۱۶ متهم پرونده شهادت شهید عجمیان در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج برگزار و حکم صادر شد که دیوان عالی کشور احکام اعدام ۲ نفر از متهمان به نام های محمد حسینی  و محمدمهدی کرمی را تایید و نسبت به بقیه متهمان پرونده را جهت رسیدگی و صدور حکم مجدد به همان شعبه اعاده کرد.

جلسات دادگاه برای ۱۴ متهم با حضور متهمان و وکلای انتخابی آنها برگزار شد و بعد از رسیدگی و اعطای مهلت برای ارسال لوایح تکمیلی از سوی وکلا، در نهایت حکم پرونده صادر و ابلاغ شد. براساس حکم دادگاه، برای ۱۱ متهم این پرونده حسب مورد ۱۰،۵،۳، و ۱۵ سال حبس صادر شده است. 

براساس حکم صادر حمید قره حسنلو به  ۱۵سال حبس، رضا آریا، حسین محمدی، مهدی محمدی و آرین فرزام نیا هر کدام به ۱۰ سال حبس، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی، فرزانه قره حسنلو هر کدام به ۵ سال حبس و شایان چارانی و امیرمحمد جعفری و علی معظمی گودرزی به ۳ سال حبس محکوم شدند.

ماجرای علی اکبر ولایتی در پرونده شهید عجمیان چیست؟ 

حال در سالگرد شهید روح الله عجمیان پدر ایشان در برنامه زنده شبکه سه، ضمن حمله به علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب، اعدام نشدن هیچ کس در عوض پسرش را به دلیل نقش ولایتی خواند و آزادی متهمان قتل آرمان علی وردی را نیز به گردن ولایتی انداخت و مدعی شد 80 نفر متهم این پرونده بوده‌اند که فقط 8 نفرشان هنوز بازداشت هستند و گفت اگر ولایتی سرش را بچرخاند این 8 نفر هم آزاد می‌شوند؛ همچنین که قاتلان پسر من را آزاد کرد، می‌ترسم قاتلان او را هم آزاد کند. وقتی مجری سعی کرد برنامه را مدیریت کند، او گفت در چندین بار حضور در صداوسیما به او گفته‌اند درباره ولایتی چیزی نگو و شما از او می‌ترسید. او با لحنی عجیب گفت: «ولایتی قاتل بچه من است» و قهر کرد و رفت.

در ادامه فلیم توضیحات فوق را مشاهده می‌کنید: 

با این حال در توضیحاتی که توسط دادگستری استان البرز اخیرا اعلام شده است به عدم  دخالت و یا توصیه به صورت شفاهی و یا کتبی برای این پرونده اشاره شده است که در ذیل می‌خوانید : در این پرونده متهمان به جهت افساد فی الارض و محاربه تحت تعقیب قرار گرفتند و دادگاه نیز با توجه به مقررات و حسب نوع و نحوه اقدامات متهمان احکام هر یک از آن‌ها را تعیین نمود و به همین جهت دو نفر از متهمان که دخالت مستقیم و موثر در شهادت این شهید داشتند به اعدام محکوم شدند و سایر متهمان نیز با توجه به نوع و کیفیت اقدامات به نفی بلد (حبس در تبعید) محکوم شدند.

احکام اعدام دونفر از محکومان به نام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ۱۷ دی سال قبل اجرا شد. حکم صادره در خصوص آرین فرزام نیا نیز با توجه به ادعای متعاقب بستگان او مبنی بر ابتلای وی به بیماری افسردگی، برای معرفی به پزشکی قانونی نقض و پرونده جهت بررسی و صدور حکم مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز اعاده گردید و پس از انجام استعلامات مجدد برای تاریخ ۲۴ آبان وقت رسیدگی مجدد به پرونده تعیین شده است.

غیر از آرین فرجام نیا، احکام صادرشده از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز از سوی دیوان عالی کشور تایید شد و با توجه به قطعیت احکام نفی بلد که به صورت تحمل حبس در زندان‌های شهر‌های تعیین شده در حکم دادگاه می‌باشد، به زندان‌های شهر‌های مربوطه اعزام و از زمان بازداشت تاکنون در زندان هستند.

از ابتدای رسیدگی به این پرونده ریاست محترم قوه قضائیه دستورات ویژه جهت هم تسریع در شناسایی و دستگیری متهمان و رسیدگی و صدور حکم داشتند و هم دستور دادند که همه متهمان شناسایی و مطابق قوانین و مقررات مربوطه به اتهام هریک از آن‌ها با دقت و رعایت مقررات رسیدگی و احکام مربوطه صادر و اجرا شود. هیچ کس در این پرونده له یا علیه متهمان دخالت و یا توصیه به صورت شفاهی و یا کتبی نداشته است.

بعد از این سخنان پدر شهید عجمیان واکنش های زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی منتشر شد. کاربران از ولایتی میخواهند که در خصوص این اظهارات توضیحات لازم را دهد و نقش خود را در این پرونده و سخنان پدر شهید عجمیان روشن کند. همچنین مردم از قوه قضاییه و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رییس قوه عدلیه درخصوص این اظهارات خواستار دوشنگری شدند. با این حال باید دید در روزهای آینده واکنش قوه قضاییه و علی اکبر ولایتی به اظهارات پدر شهید روح الله عجمیان چه خواهد بود.

واکنش ولایتی و قوه قضاییه چه خواهد بود؟

بعد از سخنان پدر شهید عجمیان واکنش های زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی را به همراه داشت. کاربران از ولایتی میخواهند که در خصوص این اظهارات توضیحات لازم را دهد و نقش خود را در این پرونده و سخنان پدر شهید عجمیان روشن کند.

همچنین مردم از قوه قضاییه و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رییس دستگاه عدلیه درخصوص این اظهارات خواستار دوشنگری شدند.

با این حال باید دید در روزهای آینده واکنش قوه قضاییه و علی اکبر ولایتی به اظهارات پدر شهید روح الله عجمیان چه خواهد بود؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سعید
1402/08/13 - 08:01

خانم مجری اگر برادر شما هم به این شکل کشته شده بود صحبت منطق میکردید وطرفتاری از ولایتی می کردید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top